Current Designs

“Handcraftet with Pride in the USA” Det siger i sig selv en hel del om kvaliteten på de amerikansk producerede Current Designs kajakker. Og jeg kan kun fra min erfaring med mange af Current Designs kajakker være helt enig. Desværre er priserne udfordret af den igangværende handelskrig med USA.

Current Designs Prana

Current Designs Prana er designet af danske Jesper Kromann-Andersen, som står bag nogle nyskabende og populære kajakdesigns, som han dog ikke har fået den opmærksomhed for, som han har fortjent. Amerikanske Current Designs har taget hans design til sig i så høj grad, at de har oprettet en ny gruppe af kajakker, som de kalder Danish Style, og som alle er designet af Jesper. Så Current Designs har nu fire serier af kajakker – Greenland Style, British Style, North American Style og ikke mindst Danish Style.

Current Designs Prana er den hurtigste kajak, jeg nogensinde har roet. Det kræver ikke meget at få den op i hastighed og heller ikke meget at holde en god hastighed. Men det er ikke den eneste egenskab, der bør fremhæves: Den er designet med henblik på, at roeren indgår som en del af helheden. Den reagerer på roerens vilje og bevægelser i en grad, som jeg ikke har oplevet i andre kajakker. Og hvis roeren ikke er så øvet, hjælper Prana med at fuldende oplevelsen på vandet. Cockpittet er indrettet, så forskellige ro-stile eller en kombination kan anvendes. Der er eksempelvis plads til, at benene kan bevæges i et mønster, der understøtter kropsrotationen. Jeg vil gå så langt som at sige, at her har man en kajak for livet. Jesper Kromann-Andersens design og Current Designs kvalitet går op i en højere enhed. Det koster selvfølgelig også, men jeg vil vove den påstand, at der med Prana er tale om en engangsinvestering – man behøver ikke i løbet af sin “kajakudvikling” at investere i flere kajakker undervejs i forløbet. Så hvis beslutningen om at ro kajak er taget, kan man lige så godt tage skridtet fuld ud. Jeg kan ikke komme i tanker om en anden motionsform, der som kajakroning spiller på så mange registre både fysisk og mentalt, og dette understøtter Current Designs Prana i særdeles høj grad.

Ring for priser.

Længde: 518,2 cm. Bredde: 53,3 cm. Vægt: 24 kg (glasfiber). Lasteevne: 170 kg.

Current Designs Isle

Current Designs Isle er storesøster til Caribou og Suka. De hører alle tre til gruppen af Current Designs Greenland Style kajakker, som bla. andet er bygget med knækspant og finne. Det er nok noget af det bedste blandt havkajakker, som jeg nogensinde har roet (eller det var det indtil jeg prøvede Prana).
Isle er bygget til os lidt større personer. Ligesom sine søstre er den håndbygget i USA og vakuumstøbeteknikken giver en stærk og let konstruktion. Den har rigtig god plads til bagage. Lugerne er nedfældet i dækket, så der ikke er nogen kanter, bølgerne eller andet kan få fat i. Den styrer fuldstændig præcist både i mod- med- og sidesø. Et drej igangsættes med at sætte kajakken på kant, derefter sættes f.eks. et bagror, som slippes igen, når den ønskede radius er opnået, og kajakken fortsætter det ønskede drej, indtil kantningen slippes. Den har en lang vandlinje og dermed rigtig gode hastigheds- og tracking egenskaber. Samtidig kan den næsten vende på en tallerken, fordi den er så nem at sætte op på kant.

Suka, Caribou og Isle også perfekte som instruktørkajakker, da de er nemme at manøvrere rundt i en gruppe og har accelerations- og hastighedspotentiale til at ro kursister, der er udenfor “råbeafstand”, op. Desuden er de rigtig gode til at vise teknikøvelser med.

Der er tænkt på detaljerne – f.eks. er fodstøtter og sæde monteret uden gennemgående skruer gennem skroget.

Det er måske lidt fjollet men alligevel: Det er som om kajakken siger: “Vis mig, hvad du vil, og jeg skal gøre, som du ønsker”

Current Designs Isle: Længde: 549 cm. Bredde: 61 cm. Vægt glasfiber: 24,5 kg. Kevlar: 22,7 kg. Lasteevne: 200 kg.

Ring for priser.

Current Designs Storm GT med ror

Storm GT hører til Current Designs gruppe af North American Style. Den har rigtig gode trackingegenskaber og reagerer fint på kantning, så den kan ros uden brug af roret. Samtidig byder den på en god kombination af manøvredygtighed og stabilitet. Efter blot 5 minutter i Storm kunne jeg med mine forholdsvis begrænsede evner lægge den på kant og dreje den 180 grader med meget få rundtag. Selvom Storm GT er egnet til større personer, har jeg også oplevet eksempelvis en person på kun 60 kg. og næsten nybegynder håndtere Storm GT i modsø, medsø og ikke mindst med bølgerne skråt ind bagfra endda uden at bruge roret. Det er sjældent at opleve så stor variation af egenskaber i en og samme kajak. Der skal ikke meget til for at sætte sig i kajakken og begynde at ro med tryghed og stabilitet. Når kajakken samtidig har så gode egenskaber, der kan udnyttes af mere øvede kajakroere, er Storm GT en kajak, som man kan vokse med og således have glæde af i mange år.

Det Norske magasin Paddling har testet Current Designs Storm GT. Testen kan du læse her.
Storm GT er afløst af en redesignet Squall GT, men produceres stadig i et vist omfang efter bestilling.

Ring for priser.

Storm GT: Længde: 518 cm. Bredde: 61 cm. Vægt: 29 kg. Lasteevne: 180 kg.

Current Designs Sirocco

Jeg har efterhånden roet en hel del i Sirocco, som er en af Current Designs British Style kajakker designet af Derek Hutchinson. Dens spring gør den særdeles manøvredygtig, men den har samtidig en god retningsstabilitet blandt andet på grund af, at den spidser godt til i begge ender. Finnen hjælper selvfølgelig også til. Med vinterslappe arme kan jeg nemt holde et gennemsnit 6 – 7 km/t. Hvis et vindstød forårsager en kursafvigelse, er det nemt at få den tilbage på kursen med lidt kantning.

Ring for priser.

Sirocco: Længde: 513 cm. Bredde: 58,5 cm. Vægt: 27 kg. Lasteevne: 170 kg.