Velkommen til Kanokim.dk (Nordfyns Kano og Kajak)
mail: info@kanokim.dk   tlf: 25 79 29 50   Åbent efter aftale
Startside
Aktuelle tilbud
Havkajakker
Native Watercraft
Quick fra DRP
Joller
Scotty mm.
Pagajer og padler
Hobie
RTM sit-on-top
RTM Brio og Solo
Vogne og transport
Kano
Veste
Beklædning
Tilbehør
Reparation
Vestfyn rundt Hobie TI
Boreal havkajakker
Links


Delta Kayaks - download brochure her

De canadiske Delta Kajakker forhandles også af Nordfyns Kano og Kajak.
De er bygget i let og stærk ABS plast med "blød" knækspant og V-shape hull.

Delta 17

Jeg har endnu til gode at ro i en Delta kajak. Men jeg har store forventninger til stabililtet, hastighed, retningsstabilitet og manøvredygtighed. Jeg skriver mere, efterhånden som min erfaring med Delta 17 øges.

Delta 17 findes med finne eller med ror. Fodstøtterne kan selvfølgelig indstilles - men det kan Deltas Contour II sæde også. Når der eksempelvis skal øves rul, kan sæde og fodstøtter rykkes frem, så det er lettere at læne sig tilbage uden at ramme cockpitkanten. Efterhånden som teknikken er indøvet flyttes sæde og fodstøtter tilbage i normal ro-position. Delta 17 er fuldt udstyret med blandet luger og vandtætte skot for og bag samt dagsluge lige foran cockpittet. Desuden et godt udvalg af elastikker blandt andet til fastholdelse af pagajer - også til selvredning med pagajflyder.


Læs meget mere om Delta 17 her


Lige nu har jeg 1 stk. Delta 17 med finne på lager i rød.

Delta 17: Længde: 518 cm. Bredde: 57,2 cm. Vægt: 22,6 kg. Lasteevne: 186 kg.
Pris: 17.900,- kr.


Delta 12.10

Delta 12.10 er et rigtig godt bud på en mindre kajak, der på trods af sin størrelse både har et rummeligt cockpit og har gode trackingegenskaber uden brug af finne eller ror. Den er en fuldt udstyret havkajak med luger og vandtætte skot både for og bag samt dagsluge lige foran cockpittet. Den er monteret med Deltas multijusterbare Contour II sæde. Så der er ikke sparet på komfort og udstyr selvom den er blandt de mindre kajakker.


Læs meget mere om Delta 12.10 her


Jeg har en Delta 12.10, som kan prøves af seriøse kajakinteresserede.



Delta 12.10: Længde: 355 cm. Bredde: 63,6 cm. Vægt: 18.6 kg. Lasteevne: 136 kg.
Pris: 10.500,- kr.

____________________________________________________________________________________________


Kajakker fra Norse forhandles nu

Blandt andet Norse Bylgja med knækspant og finne kan ses og prøves for seriøse kajak-interesserede.


Min egen oplevelse af Nors Bylgja er særdeles positiv. I forvejen er jeg meget glad for kombinationen med knækspant og finne. Og her skuffer Bylgja på ingen måde - tværtimod. Blandt andet kan nævnes finnen, som har lang vandring, så det er rigtig nemt at justere højden er dermed virkningen, så kajakken holdes på kursen uanset, hvor vind og bølger forsøger at skubbe den hen. Cockpittet er rummeligt, så selv jeg kan være i den. Og det ses og mærkes, at folk fra det oprindelige Boreal Desing i Canada har været med i processen i designet af såvel Bylgja som de andre Norse kajakker. Jeg synes selv, at kvaliteten ikke fejler noget - på trods af prisen. Norse kajakkerne fremstilles på en norsk ejet fabrik på Sri Lanka. Kajakkerne er vakuumstøbte, så de er både stærke og lette. Desuden er der i Bylgja indlagt ekstra forstærkninger i kølen og i "knækkene".


Læs mere her

Pris fra 13.000,- kr. (glasfiber)


Norse
                            Bylgja

Længde: 520 cm. Bredde: 55 cm. Vægt: 24 kg (glasfiber). Lasteevne: 140 kg.



Norse Duva

Duva er et af Norses bud på en god rorkajak. Bundfaconen minder om hedengangne canadiske Boreal Desing Inukshuk.


Læs mere her

Pris fra 13.000,- kr. (glasfiber)



Længde: 498 cm. Bredde: 58 cm. Vægt: 23 kg (glasfiber). Lasteevne: 120 kg.


Der kan skaffes enkelte demoversioner af Norse Duva til priser omkring 11.000,- kr.

______________________________________________________________________________________________

Current Designs Prana er designet af danske Jesper Kromann-Andersen og produceres af Current Designs i USA.
Læs mere her


Jesper Kromann-Andersen har stået bag nogle nyskabende og populære kajakdesigns, som han dog ikke har fået den opmærksomhed for, som han har fortjent. Amerikanske Current Designs har taget hans design til sig i så høj grad, at de har oprettet en ny gruppe af kajakker, som de kalder Danish Style, og som alle er designet af Jesper. Så Current Designs har nu fire serier af kajakker - Greenland Style, British Style, North American Style og ikke mindst Danish Style.


Current Designs Prana er den hurtigste kajak, jeg nogensinde har roet. Det kræver ikke meget at få den op i hastighed og heller ikke meget at holde en god hastighed. Men det er ikke den eneste egenskab, der bør fremhæves: Den er designet med henblik på, at roeren indgår som en del af helheden. Den reagerer på roerens vilje og bevægelser i en grad, som jeg ikke har oplevet i andre kajakker. Og hvis roeren ikke er så øvet, hjælper Prana med at fuldende oplevelsen på vandet. Cockpittet er indrettet, så forskellige ro-stile eller en kombination kan anvendes. Der er eksempelvis plads til, at benene kan bevæges i et mønster, der understøtter kropsrotationen. Jeg vil gå så langt som at sige, at her har man en kajak for livet. Jesper Kromann-Andersens design og Current Designs kvalitet går op i en højere enhed. Det koster selvfølgelig også, men jeg vil vove den påstand, at der med Prana er tale om en engangsinvestering - man behøver ikke i løbet af sin "kajakudvikling" at investere i flere kajakker undervejs i forløbet. Så hvis beslutningen om at ro kajak er taget, kan man lige så godt tage skridtet fuld ud. Jeg kan ikke komme i tanker om en anden motionsform, der som kajakroning spiller på så mange registre både fysisk og mentalt, og dette understøtter Current Designs Prana i særdeles høj grad.


Pris fra 30.500,- kr. (glasfiber) ekskl. straftold på amerikanske varer.



Længde: 518,2 cm. Bredde: 53,3 cm. Vægt: 24 kg (glasfiber). Lasteevne: 170 kg.


______________________________________________________________________________________________


Current Designs Isle

 

 

Current Designs Isle er storesøster til Caribou og Suka. De hører alle tre til gruppen af Current Designs Greenland Style kajakker, som bla. andet er bygget med knækspant og finne. Det er nok noget af det bedste blandt havkajakker, som jeg nogensinde har roet (eller det var det indtil jeg prøvede Prana)
Isle er bygget til os lidt større personer. Ligesom sine søstre er den håndbygget i USA og vakuumstøbeteknikken giver en stærk og let konstruktion. Den har rigtig god plads til bagage. Lugerne er nedfældet i dækket, så der ikke er nogen kanter, bølgerne eller andet kan få fat i. Den styrer fuldstændig præcist både i mod- med- og sidesø. Et drej igangsættes med at sætte kajakken på kant, derefter sættes f.eks. et bagror, som slippes igen, når den ønskede radius er opnået, og kajakken fortsætter det ønskede drej, indtil kantningen slippes. Den har en lang vandlinje og dermed rigtig gode hastighedsegenskaber. Samtidig kan den næsten vende på en tallerken, fordi den er så nem at sætte op på kant. 

Suka, Caribou og Isle også perfekte som instruktørkajakker, da de er nemme at manøvrere rundt i en gruppe og har accelerations- og hastighedspotentiale til at ro kursister, der er udenfor "råbeafstand", op. Desuden er de rigtig gode til at vise teknikøvelser med.

Der er tænkt på detaljerne - f.eks. er fodstøtter og sæde monteret uden gennemgående skruer gennem skroget.

Det er måske lidt fjollet men alligevel: Det er som om kajakken siger: "Vis mig, hvad du vil, og jeg skal gøre, som du ønsker"

 


Isle: Længde: 549 cm. Bredde: 61 cm. Vægt glasfiber: 24,5 kg. Kevlar: 22,7 kg. Lasteevne: 200 kg.

 

Current Designs Isle, Caribou og Suka:
Priser fra 30.500,- kr. (glasfiber) ekskl. straftold på amerikanske varer.

 

 

______________________________________________________________________________________________

 

- Current Designs Storm GT med ror (kan prøves): kr. 14.000,- ekskl. straftold på amerikanske varer.

 

Storm GT: Længde: 518 cm. Bredde: 61 cm. Vægt: 29 kg. Lasteevne: 180 kg.

Storm GT hører til Current Designs gruppe af North American Style. Den har rigtig gode trackingegenskaber og reagerer fint på kantning, så den kan ros uden brug af roret. Samtidig byder den på en god kombination af manøvredygtighed og stabilitet. Efter blot 5 minutter i Storm kunne jeg med mine forholdsvis begrænsede evner lægge den på kant og dreje den 180 grader med meget få rundtag. Selvom Storm GT er egnet til større personer, har jeg også oplevet eksempelvis en person på kun 60 kg. og næsten nybegynder håndtere Storm GT i modsø, medsø og ikke mindst med bølgerne skråt ind bagfra endda uden at bruge roret. Det er sjældent at opleve så stor variation af egenskaber i en og samme kajak. Der skal ikke meget til for at sætte sig i kajakken og begynde at ro med tryghed og stabilitet. Når kajakken samtidig har så gode egenskaber, der kan udnyttes af mere øvede kajakroere, er Storm GT en kajak, som man kan vokse med og således have glæde af i mange år.

Det Norske magasin Paddling har testet Current Designs Storm GT. Testen kan du læse her.
Storm GT er afløst af en redesignet Squall GT, men produceres stadig i et vist omfang efter bestilling.

Squall og Storm GT er blandt Current Designs American Style kajakker.

 

- Current Designs Squall GTS (lillesøster til Storm) med ror til kr. 14.000,- ekskl. straftold på amerikanske varer. Der er stadig få tilbage på lager i Danmark til prisen uden straftold.

Læs mere her: http://cdkayak.com/Kayaks.aspx?id=36

 

Squall GTS: Længde: 485 cm. Bredde: 56 cm. Vægt: 25 kg. Lasteevne: 155 kg.

Squall GTS besidder nogenlunde de samme egenskaber som Storm GT - den er bare mindre. Jeg har selv roet den i sidevind på 10 m/s og krabbe fjordbølger uden brug af roret, hvor jeg oplevede dens gode trackingegenskaber.

Squall GTS er dog bedst egnet til mindre personer.
______________________________________________________________________________________________

 

- Current Designs Sirocco med finne (kan prøves): kr. 14.000,- ekskl. straftold på amerikanske varer. Der er stadig få tilbage på lager i Danmark til prisen uden straftold.


Jeg har efterhånden roet en del i Sirocco, som er en af Current Designs British Style kajakker. Dens spring gør den særdeles manøvredygtig, men den har samtidig en god retningsstabilitet blandt andet på grund af, at den spidser godt til i begge ender. Finnen hjælper selvfølgelig også til. Med vinterslappe arme kan jeg nemt holde et gennemsnit 6 - 7 km/t. Hvis et vindstød forårsager en kursafvigelse, er det nemt at få den tilbage på kursen med lidt kantning.

 


Sirocco: Længde: 513 cm. Bredde: 58,5 cm. Vægt: 27 kg. Lasteevne: 170 kg.

Læs mere om Sirocco her: http://cdkayak.com/Kayaks.aspx?id=41


- Current Designs Squamish (lillesøster til Sirocco) med finne til kr. 11.500,- ekskl. straftold på amerikanske varer. Der er stadig få tilbage på lager i Danmark til prisen uden straftold.

Læs mere om Squamish her: http://cdkayak.com/Kayaks.aspx?id=42

______________________________________________________________________________________________


Current Designs Solara (kan prøves)

 

Her er en kajak, der sandsynligvis kan ros af alle. Den er meget stabil og har et stort cockpit, der er nemt at komme ind og ud af.

Den er udstyret med 2 luger og 2 skot, og lugerne er særdeles nemme at betjene. Sædet har flere justeringsmuligheder: Ud over ryglænshældning kan ryglænet justeres op og ned for bedste komfort. Ikke mindst kan sædehyndens hældning også justeres, så man kan opnå bedst muligt støtte. 

Jeg har selv prøvet at fylde cockpittet med vand og sætte mig op i den og ro videre - den var selvfølgelig tung, men det var absolut muligt.

 

 


Solara 120: Længde: 366 cm. Bredde: 71 cm. Vægt: 24,5 kg. Lasteevne: 155 kg.

 

Pris Solara 120: Kr. 7.500,- ekskl. straftold på amerikanske varer.

Pris Solara 100: Kr. 6.000,- ekskl. straftold på amerikanske varer.

______________________________________________________________________________________________


RTM Ysak med finne og ror. (kan prøves)

Priser fra 10.000,- til 12.000,- kr. afhængig af antal luger og skot, samt om det er med finne, ror eller begge dele.

 

Længde: 506 cm. Bredde: 57 cm. Vægt: 27,5 kg. Lasteevne: 120 kg.
 

Min egen opfattelse af Ysak:

Ysaks skrogfacon gør den til en rigtig "performance" kajak. Hvis man er begynder og investerer i versionen med både ror og finne, så kan man bruge roret til almindelig "hyggesejlads" og efterhånden, som man finder ud af, at Ysak kan meget mere end det, begynde at udforske dens muligheder og tage finnen i brug istedet for roret. Finnesystemet er iøvrigt konstrueret, så det er let at reparere, hvis det bliver skadet ved f.eks. baglæns roning ind i en sten eller lignende. Derfor er udgaven af Ysak med finne også oplagt som klub- og undervisningskajak.

Ysak er for roere, som ikke er alt for store. Jeg kan med mine godt 2 meter i højden og en skridtlængde på 98 cm. lige akkurat være i den. Efter lidt leg i Ysak vil jeg absolut anbefale versionen med finne.

______________________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________________

 

Artic - udgået

Min egen - flere år gamle - vurdering af den hedengangne RTM Artic bliver her på hjemmesiden indtil videre (for dem som måske kan være heldige at finde en brugt):

Artic er stadig blandt mine favoritter, og jeg mener, at den er stærkt undervurderet i de mere "kræsne" kajakkredse. Nogle siger, at det er en god begynderkajak, men jeg siger, at den også er god som "fortsætter"kajak. Den kan mere, end den lige ser ud til, og er på samme tid både retningsstabil og manøvredygtig. Min oplevelse er, at lige netop denne kombination af egenskaber er sjælden på kajakker i denne prisklasse uden hjælpemidler som ror eller finne.

Længde: 418 cm. Bredde: 64 cm. Vægt: 21 kg. Lasteevne: 115 kg. Cockpit: 73/38 cm