Velkommen til Kanokim.dk (Nordfyns Kano og Kajak)
mail: info@kanokim.dk   tlf: 25 79 29 50   Åbent efter aftale

Startside
Aktuelle tilbud
Havkajakker
Native Watercraft
Quick fra DRP
Joller
Scotty mm.
Pagajer og padler
Hobie
RTM sit-on-top
RTM Brio og Solo
Vogne og transport
Kano
Veste
Beklædning
Tilbehør
Sikkerhed
Reparation
Vestfyn rundt Hobie TI
Boreal havkajakker
Links

 

Boreal Design har fået nye ejere, og produktionen er flyttet til Kina.

Derfor er min forhandling af Boreal Design stoppet.

 

Foreløbig beholder jeg dog denne side, som bla. indeholder mine egne oplevelser med nogle af Boreal Designs kajakker, fra dengang de blev produceret i den høje canadiske kvalitet.

______________________________________________________________________________________________

 

De folk, der kender mig i forvejen, har sikkert ofte hørt min meget positive omtale af kajakker i PE fremfor kajakker i glasfiber. Og langt de fleste af mine kajakker er lavet i PE. Så det kan måske undre nogen, at jeg nu har kastet mig ud i også at have glasfiberkajakker fra Boreal Design. Det skyldes simpelthen, at jeg har fået øjnene op for, hvor lækkert glasfiberkajakker faktisk kan bygges. Og jeg må indrømme, at følelsen af en Boreal Design glasfiberkajaks opførsel på vandet er en oplevelse, som man bør unde sig selv.

 

Baffin

 

Baffin er en af mine 3 favoritter blandt havkajakker (de 2 andre er også fra Boreal) og den kajak, som jeg har roet allermest.

Baffin er skabt efter et ønske fra rigtig mange forbrugere, som ønskede sig en Ellesmere i plastik. Baffin er således inspireret af Ellesmere men er videreudviklet på væsentlige områder. Bundprofilet er Boreal Designs knækspant som er forfinet således, at der er opnået et rigtigt godt forhold mellem manøvre, balance og hastighed. Baffin er forsynet med fine luger af 100% naturgummi, finnesystem, backband seat og justerbare knæstøtter. Det lave agterdæk er blandt andet medvirkende til, at den er nem at entre på vandet.

Siddekomforten er god - også for for høje personer (min personlige erfaring)

 

Baffin laves i 3 størrelser:

P1: Længde: 503cm. Bredde: 54.6cm. Vægt: 26.8kg. Lasteevne:109kg.

P2: Længde: 518cm. Bredde: 56,5cm. Vægt: 27,2kg. Lasteevne:125kg.

P3: Længde: 533cm. Bredde: 58.4cm. Vægt: 28.1kg. Lasteevne:145kg.

 

C1: Længde: 503cm. Bredde: 54.6cm. Vægt: 23.1kg. Lasteevne:109kg.

C2: Længde: 518cm. Bredde: 56,5cm. Vægt: 24,0kg. Lasteevne:125kg.

C3: Længde: 533cm. Bredde: 58.4cm. Vægt: 25,0kg. Lasteevne:145kg.

På billedet er kajakken vist med udstyr, som ikke er inkluderet i prisen.

 

______________________________________________________________________________________________

 

Epsilon 

Når jeg har sejlet en tur i Epsilon C300 (glasfiber) varer det store smil i flere dage. Den er min absolutte favorit blandt kajakker med ror. Selvom C300 er den største og bredeste version af Epsilon, er den alligevel hurtig og letroet.

Kajakken leveres i 3 forskellige størrelser i enten glasfiber eller polyethylen. Over vandlinjen har den samme facon som den dejlige og populære Baffin, men den er udstyret med ror.

 

Billederne er taget med ekstraudstyr, som ikke er inkluderet i prisen.

______________________________________________________________________________________________

 

Pakesso

Min beskrivelse:

Som udgangspunkt er jeg pga. min størrelse (203 cm., 96kg) lige i overkanten for Pakesso's målgruppe. Men jeg kan akkurat være i den og mine forventninger var store før den første tur. Pakesso har finne og er meget indbydende med blandt andet en flot finish og de rigtig lækre luger (3 stk.) af naturgummi som kendes fra Boreal Designs andre Canadisk producerede kajakker. Sædet er et backband seat, som er mit foretrukne sæde. På min første tur blæste det 8 -9 m/s fra nord og jeg havde lidt sjov med de krabbe fjordbølger i Odense Fjord. På trods af mine på det tidspunkt vinterslappe arme holdt jeg en gennemsnitshastighed på godt 6 km/t over en strækning på 7 km. Så selvom Pakesso er blandt de kortere kajakker, har den et rimeligt hastighedspotentiale, som bla. skyldes en lang vandlinje i forhold til skrogets længde. Pakesso er rigtig spændende - den er legende let og man har "let til leg" i den - manøvredygtigeheden er i top. Glasfiberskroget med knækspant har meget kontante bevægelser, som mærkes fint og tydeligt bla. ved kantning. 

Den kan blandt andet varmt anbefales til havkajakinstruktøren, der værdsætter følgende egenskaber:

- Den er perfekt til at vise diverse teknikøvelser med.

- Den er hurtig nok til at ro længere ture i.

- Den er nem at manøvrere rundt blandt en gruppe kajakroere.

- Den har nok kapacitet i lastrummene, til at man sagtens kan tage på ture med overnatninger.

 

Hvis du har forelsket dig i et af de andre mærker, der laver fiberkajakker med finne og knækspant, så bør du lige prøve Pakesso også. Jeg har endnu ikke set Boreal Design Pakesso's kvalitet overgået af andre mærker.

 

Den "officielle" beskrivelse:
Pakesso er en glasfiber kajak fra Boreal Design i Canada. Med denne kajak har BD formået at skabe en perfekt harmoni mellem længde og volumen og skabt en kompakt kajak som er let og nem at manøvrere. Det betyder at man kan tilbyde mindre roere en kajak som er nem at håndtere uden at gå på kompromis med muligheden for længere ture. Næsten hele bundprofilen er i vandlinjen, hvilket betyder at den er nem at holde i fart og at den kan følge med selv længere kajakker. Pakesso er en ren fornøjelse at ro.

Længde: 442cm. Bredde: 57.2cm. Cockpit: 41x76cm. Vægt: 20kg. Lasteevne:114kg. Personer op til: 90kg.

Standard i hvid og med backband-seat og finne.

Boréal Design Pakesso (billedet viser Pakesso med udstyr, som ikke er inkluderet i prisen)

Bundfaconen med knækspanten ses rimeligt tydeligt.

 

Se flere billeder her.

______________________________________________________________________________________________

 

Sedna

Her er kajakken, der passer til både mindre og store personer (jeg kan være i den). Jeg ser Sedna som afløser for Muktuk og måske endda også Inukshuk.

Fordelene - ud over at flere kan sejle den - er bla. det lave agterdæk, som letter indstigning og ikke mindst de lækre og velfungerende naturgummiluger, som er et af Boreal Designs kendetegn.

Den er blandt andet udstyret med 2 luger, 2 skot og vipperor.

 

Længde: 457 cm. Bredde: 59 cm. Cockpit: 43x81cm. Vægt: 27 kg. Lasteevne:114 kg.

 

 

______________________________________________________________________________________________